زکات از ارکان و شعائر اسلام به شمار میرود. در یکی از معانی فطره یا فطریه آمده است فطره به معنای افطار، مقابل روزه، معنای زکات فطره، زکات افطار از روزه خواهد بود.
http://hemophilia-tabriz.ir/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B3
– زکات فطره امسال ( ۹۹ ) به ازای هر نفر در قوت غالب گندم ” ۱۰۰۰۰۰ ریال / ده هزار تومان ” می باشد .
– یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است
– مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت میکنند. این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه میشود
– زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود. در روایتی از امام صادق(ع) اینگونه آمده است: “همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است ”
– خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی ( پرداخت فطره ) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزه داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزه داران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمکهای مالی به نیازمندان کنند و ثمره روزهداری خویش را در عمل کامل کنند.
– در برخی روایات که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است؛ منظور از «زکیها»، پرداخت زکات فطره است که میتواند یکی از مصادیق تزکیه نفس باشد. بنابراین، پرداخت زکات فطره میتواند موجب پاکسازی روح از رذایل اخلاقی باشد؛ زیرا پرداخت مقداری از مال به فقرا، انسان را از بُخل دور کرده و حس همنوع دوستی و خدمت به دیگران را در وجودش پرورش دهد.
– شیخ مفید در اینباره میگوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است؛ دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است: [مانند اینکه؛] عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است».بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در اینباره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شدهاند.
– زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نانخور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.
– وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر برخی فقها بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.
– همانطور که میدانیم زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال اینها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.
http://hemophilia-tabriz.ir/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85/
– احتیاط مستحب این است که افراد قوت غالب خودشان را در نظر بگیرند؛ یعنی آنچه که در زندگی، مصرف غالبشان است. مثلاً اگر برنج بیشتر مصرف میکنند بهتر این است که ۳ کیلو برنج بپردازند. البته اگر قیمت بالاتر را انتخاب کنند بهتر است که این موضوع به انتخاب خود افراد بر میگردد.
– مصرف زکات فطره هم هر چند مصارف همان زکات اموال است و همان مصارفی است که در قرآن هم وارد شده است «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا» (توبه، ۶۰) اما در مورد زکات فطره احتیاطی هست که میفرمایند که به فقرای مؤمن بپردازند ولذا افراد اگر کسانی را میشناسند که فقیراند میتوانند مستقیماً به فقیر بدهند. در غیر این صورت میتوانند به افراد دیگری بدهند که به عنوان وکالت از طرف آنها پرداخت کنند و یا به مؤسساتی که مورد اطمینان هستند زکات فطره را بپردازند تا آن را به اهلش برسانند.
– سادات نمیتوانند از غیر سید زکات فطره قبول کنند و یا به تعبیر دیگر کسانی که خودشان سید نیستند نمیتوانند زکاتشان را به سید بپردازند. بنابراین تنها سادات هستند که میتوانند زکات فطره را به سادات فقیر بپردازند. لذا افرادی که زکات فطره را به صورت وکالتی دریافت میکنند این نکته را مد نظر داشته باشند. همچنین ساداتی که زکات فطره میپردازند بهتر است به افرادی که واسطه هستند این نکته را گوشزد کنند.
– کفاره مثل زکات فطره وقت معینی ندارد و بعداً هم میتوان آن را پرداخت اما هرچه زودتر بهتر. این عزیزان حتماً توجه داشته باشند که کفاره با زکات فطره تفاوت زیادی دارد از جمله اینکه قیمت کفاره را نمیتوان بجای کفاره پرداخت کرد ولذا حتماً باید طعام باشد. بنابراین اگر میخواهند به نهاد و مؤسساتی بپردازند حتماً باید در درجهی اول قید کنند که کفاره است و نوع آن را هم مشخص کنند که کفارهی عذری است یا کفارهی عمدی. چون این دو کفاره هم در کیفیت مصرف با هم تفاوت دارند.
– زکات فطره تنها مخصوص روزه داران نیست بلکه آنهایی هم که عذری داشتهاند و یا عمداً روزه نگرفتهاند لازم است زکات فطره را بپردازند. زکات فطره یک واجب جداگانهای است و باید ادا شود.
با آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات
از اینکه ما را در خدمت به بیماران یاری کرده و همراهی می نمایید صمیمانه سپاسگزاریم .
کانون هموفیلی ایران – دفتر آذربایجان شرقی
بازدید: 718